9. 2016 van Uden naar Zuid-Franrijk - Reisverslag uit Agde, Frankrijk van Frans Geenevasen - WaarBenJij.nu 9. 2016 van Uden naar Zuid-Franrijk - Reisverslag uit Agde, Frankrijk van Frans Geenevasen - WaarBenJij.nu

9. 2016 van Uden naar Zuid-Franrijk

Door: Frans Geenevasen

Blijf op de hoogte en volg Frans

27 April 2016 | Frankrijk, Agde

Eerste vakantieweek 2016

Door een nat en koud Frankrijk naar Grenoble.
Over de eerste week kunnen we kort zijn, het was koud en vooral nat, ons doel was om via de N-wegen in Frankrijk van onze eerste stop in Reims via Dijon-Lion naar Grenoble te rijden en daar de Route Napoleon helemaal af te rijden tot aan Cannes. Na Grenoble werd het weer eindelijk wat beter, het was droog en af toe de zon. Maar oh wat waren we blij met ons elektrisch kacheltje…. Maar goed dat de Fransen niet net als sommige Duitse campingbazen het echte verbruik in kWh meten , anders was het flink bijbetalen.

We vertrokken op vrijdag 15/4 vanuit Uden . Vóór het vertrek wilde ik de camper nog wassen , mooi klusje voor de donderdag als Saar (net 4 jr) en Brecht (6 jr) op de vaste OpaOmadag bij ons zijn, natuurlijk gingen we daarom pas vrijdag weg. Uiteraard wilde Saar ook in de camper helpen, maar voor het wassen moest die eerst naar buiten. Dus de héle afstand van ca 10 meter achteruit op de oprit. Saar was stomverbaasd dat ik haar vroeg om voorin te zitten en ze hoefde niet eens in de gordel vast. Glunderend zat ze voorin en keek Opa gelukzalig aan, haar dag kon niet meer stuk. Toen met z’n drieën de camper gewassen, lekker met sop en de waterslag spelen. Brecht was zo fanatiek aan het soppen dat hij ook de uitlaat van de dieselmotor schoonmaakte . Toen hij daarna de witte zijkant van de camper met de vieze zwarte spons schoon maakte was het één grote zwarte veeg. Geschrokken keek hij mij aan van wat heb ik nu gedaan.. alles kwam weer goed. Binnen in de camper stond Saar ernstig bij de 2 schoenenlades onder de kast te kijken. Al eerder had zij al luidkeels verkondigd dat die 2 lades voor Saar en Brecht zijn als ze op vakantie gaan met HUN camper. Maar goed Opa en Oma mochten de camper wel even lenen.. Ik beloofde haar plechtig dat ik de camper bij hun voor de deur zou zetten als zij op zomervakantie gaan. “Maar verstop je dan ook weer cadeautjes voor ons?” Tuurlijk Saar, zeg maar waar ik ze moet verstoppen. Gedecideerd wees ze 2 plekken aan: Onder het grote bed en in de deur voorin van de passagier. Natuurlijk verstoppen OpaOma daar een cadeautje en wel meer ook. Uiteraard ook het traditionele pakje Bokkenpootjes voor mam Rike. Die heeft al eens eerder bekend dat ze altijd meteen de hele camper afstroopt , ze vindt de al vóórdat ze is vertrokken..

Aangekomen in Reims blijven we 2 nachten staan om de kathedraal en enkele bezienswaardigheden te bekijken. Maar het weer werkt niet mee, in de kerk is het gelukkig droog en de gebrandschilderde ramen van Chagall zijn dan wel prachtig maar we fietsen weer snel terug naar de warme kachel.

Als we ons met de camper verplaatsen rijden we meestal over de binnenwegen, soms een N-weg maar ook vaak kleiner. Zo zien we het meeste van Frankrijk en vooral van de Fransen … o.a. het rijgedrag in sommige boerendorpjes. Op de zondag gaan ze naar de kerk, soms met de auto…. Ik reed achter een Renaultje 5 van minstens 25 jaar oud en dacht eerst de nieuwste ROBOT-auto te zien.. de auto reed zelfstandig en zo te zien zat er niemand achter het stuur. Maar bij de eerst volgende scherpe bocht zag ik 2 knokige handjes aan het stuur en een grijs bolletje. Ik schatte mevrouwtje hooguit 1.50 mtr groot, dik in de tachtig en onverstoorbaar vóórin de file , in de bebouwde kom niet harder dan 20 km en daarbuiten hooguit 50. Waardig sukkelde zij voort en geen één fransoos toeterde of protesteerde, gewoon er netjes achter blijven. Ik ken iemand in een rode sportwagen die zich zou hebben zitten opvreten en mij daarbij ernstig zorgen hebben gemaakt over zijn bloedruk.
Mevrouwtje was eindelijk bij haar boerderijtje aangekomen, stopte helemaal op de weg om naar een oprit te kijken van 10 mtr breed, effe mikken en ziedaar.. ze was gearriveerd.. Keek niet op of om naar de enorme file achter haar en keurde ons geen blik waardig.. Heerlijk dat platte land.
Nu ik dit schrijf zitten we al in Cap d,Agde onder Marseille. Het weer is goed, door de wind een beetje frisjes maar wel 18 graden. Ons plan is om morgen Spanje in te gaan.
In een volgend verslag meer over de Route Napoleon, de Cote d,Azur met veel toeristen en eigenaardigheden van sommige mensen op een camping.
Groetjes van Frans
Frans

Dit dagboek houden wij bij als we met onze camper op reis zijn.

Actief sinds 06 Okt. 2014