20. 2017-1 Frankrijk Avignon - Reisverslag uit Avignon, Frankrijk van Frans Geenevasen - WaarBenJij.nu 20. 2017-1 Frankrijk Avignon - Reisverslag uit Avignon, Frankrijk van Frans Geenevasen - WaarBenJij.nu

20. 2017-1 Frankrijk Avignon

Blijf op de hoogte en volg Frans

15 Mei 2017 | Frankrijk, Avignon

2017-1 Naar Frankrijk voor het huis van een postbode en dansen op een brug

Onze camperreis in het voorjaar zou aanvankelijk naar Oost-Europa Tsjechië en Polen gaan, maar de weersverwachtingen daar zijn net zo ongunstig als in Uden en we kiezen voor het warme en vertrouwde Zuiden. Ons doel is Arles in de Provence, geïnspireerd door de tv-reportage van de treinreis via de Bradshaw Guide waarbij uitvoerig Arles werd getoond als DE stad waar Van Gogh zijn meesterwerken schilderde en ook andere kunstenaars aangetrokken werden door het bijzondere licht. Verder is de Provence een van onze favoriete streken vanwege de natuur, meestal goed weer en vriendelijke mensen. We hebben (maar…) 4 weken de tijd, als het weer echt slecht wordt wijken we uit naar Italië of Spanje Portugal.

Thuis worden we uitgezwaaid door Marita en Ellen en Luuk; hun prachtige baby en ons nieuwste kleinkind. Luuk is nu ruim 3 maanden oud, begint geluidjes te maken en laat luide boeren na zijn flesje en keiharde winden waarvoor hij wordt geprezen door de mama’s en oma die het er over eens zijn dat het een echte kerel wordt…..

In onze camper wordt het steeds ruimer omdat we minder meenemen, ook geen 2 navigatiesystemen tegelijk aan (Garmijntje Garmin en Tommy TomTom) want ook die waren het zelden eens over kaart lezen. De oude Tommy TomTom is gepensioneerd vanwege een slechte accu en bejaard kaarten pakket en we hebben nu een nieuwe TomTom Go 620 voorzien van alle toeters en bellen, life update van alle wereldkaarten ,blue-tooth koppeling met onze smartphones en een handleiding van ca 150 pagina’s… . Frans houdt zich netjes aan de snelheid want de nieuwe TomTom geeft een geluidsignaal als je te hard gaat maar net daarvoor klinkt het rechts van mij…. Je gaat te hard, het is hier maar 50…… Mijn co-piloot Wil is nog sneller dan de nieuwste TomTom en die 2 blijven samenwerken om ervoor te zorgen dat er geen bekeuringen komen, tja…

Via de Ardennen en Luxemburg ( effe goedkoop tanken) belanden we in Nancy voor onze eerste overnachting. Het weer is koud en de camping is aardig druk, achter ons komt een VW-busje met klapdak te staan. Een gepensioneerd stel ( aan de kleur haar te zien) keutelt rond de minicamper , hij goed geconserveerd en zij is goed opgedroogd, samen proberen ze de camper via oprijblokken waterpas te zetten maar dat lukt niet omdat 1 oprijblok het begeeft. Hij treurt er niet om “dan rolt ze maar lekker tegen mij aan” en de volgende ochtend dartelt zij uit de minicamper en hij komt wat stram naar buiten. Ze hebben de VW-mini camper pas na 30 jaar kamperen en het bevalt ze wel.

Wij rijden verder richting Lyon en mijden zoals altijd de snelwegen, we willen wat zien onderweg en soms regent het flink en maken een tussenstop in Hauterives bij het meest wonderlijke bouwwerk in Frankrijk: het Palais Idéal van de postbode Ferdinand Cheval die 33 jaar lang aan zijn droom bouwde in de achtertuin door elke dag tijdens zijn voettocht als postbode stenen mee te nemen . Zijn Palais Idéal is in een bonte verzameling van bouwstijlen door de man met het handje gemaakt en trekt bewondering van niet alleen maar toeristen maar ook beroemde kunstenaars die dit bouwwerk tot KUNST hebben verklaard. In de stromende regen rijden we verder naar een stadscamping in Lyon , met een half uurtje zijn we met de bus in het centrum van de op 1 na grootste stad van Frankrijk dat vol staat met oude gebouwen maar ook met veel toeristen. We bewonderen de basiliek en steken traditiegetrouw weer een kaarsje aan bij het Mariabeeld. Dat doen we eigenlijk in veel kerken, voorheen was dat vooral om de Grote Baas hierboven al het goeds te vragen voor onze kinderen en kleinkinderen en zeker voor Marita om haar kinderwens in vervulling te laten gaan. Als ik wist dat het zou helpen had ik niet alleen een kaarsje aangestoken maar ook de kerk in de brand maar kijk , mogelijk heeft het toch geholpen want Luuk is ons nieuwste kleinkind van Marita en Ellen, dankbaar steken we een kaars aan .

Door het drukke centrum van Lyon wandelen we rond, bewonderen de mooie gebouwen maar voelen ons echt als toerist en sjokken van de ene attractie naar de andere, Lyon is een echte grote stad met de daarbij behorende toeristenindustrie . We hebben geen zin meer in die drukte en de volgende ochtend reizen we verder naar het zuiden met als tussenstop Avignon. We installeren ons op een camping langs de Rhône , 10 minuten lopen naar het centrum , uitzicht op het Paleis van de Pausen en de beroemde brug van Avignon. Het zij heerlijke dagen, het weer wordt steeds beter, ruim 20 graden, we fietsen veel in de omgeving en bezoeken het Palais des Papes. In 1309 besloot Paus Clements V dat hij genoeg had van Rome vanwege de kuiperijen van de zittende curie aldaar en tot 1376 woonde de pausen van de RK in Avignon. Wat eerst een bescheiden optrekje was werd door Clemens V en zijn opvolgers uitgebouwd tot een gigantisch paleis, vol met pracht en praal en zeker ook, volgens de overleveringen, de geneugten des levens.. Het is kennelijk van alle tijden.

Avignon is een prachtige plaats, we bezoeken de beroemde brug over de Rhône die nog maar voor de helft overeind staat en Frans kan zich helemaal uitleven op zijn hobby fotografie. Na een cursus Fotografie met Lange Sluitertijden wil ik het woeste water van de Rhône op een bijzondere manier fotograferen en dank zij veel techniek lukt dat, toch weer iets geleerd. ’s-Avonds toont de brug in Avignon zich in zijn volle glorie, ook een mooie foto waard. Op de zondag is het er gezellig druk, kennelijk een extra feestdag want overal is het vol met kraampjes, heerlijke Franse live muziek met accordeon en we maken tussen alle Fransen een dansje.

Na 3 dagen Avignon weten we het zeker, de lijst van favoriete steden is weer 1 plaats langer en we gaan op weg naar Arles, maar daarover de volgende keer meer.

Frans

Frans

Dit dagboek houden wij bij als we met onze camper op reis zijn.

Actief sinds 06 Okt. 2014